Niektórzy przedsiębiorcy, którzy wypłacali premie pieniężne mają nowy kłopot. Siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego podjęło uchwałę, według której wypłacane kontrahentom premie pieniężne są rabatem. Na razie nie mamy pisemnego uzasadnienia stanowiska Sądu i nie znamy wszystkich konsekwencji uchwały ale pewne problemy już się pojawiają na horyzoncie. Część firm uznawała bonusy (na przykład z tytułu przekroczenia określonego poziomu zakupów) za pozostające poza regulacją ustawy o podatku VAT dokumentując taką czynność notą księgową. Jeżeli przyjmiemy, że zgodnie z uchwałą należało wystawić wówczas fakturę VAT (a nie notę) na rabat to czy organy podatkowe będą uważały że kontrahent (czyli ten, który powinien otrzymać fakturę korygującą in minus na rabat) odliczył podatek VAT w zawyżonej wysokości? Czy w związku z tym powinno się teraz dokonać korekt? Wątpliwości, jak postąpić są uzasadnione, ale trzeba po pierwsze sprawdzić czy uchwała nas dotyczy, jakie mogą być jej skutki w naszej firmie i pilnie wypatrywać pisemnego uzasadnienia NSA.